Thursday, November 13, 2014

Minnen och jag

Lyssna på det här, det är riktiga LP-skivor, hon skrattade samtidigt som en kvinna med röst raspig  började sjunga på franska. 
Det var första gången, men inte sista jag hörde Edith Piaff. Vi lyssnade ofta på Edith Piaff, jag spenderade min sommar som 15-åring sovandes i en sjöstuga tillsammans med en salig blandning av misfits. Det var som om vi alla hade hittat hem på samma gång. Vi var alla rotlösa, ensamma och lite trasiga på olika sätt, utanpå eller inuti. Jag var lycklig för första gången på år, jag vågade lite mer, vi drack änglagård yoghurt rätt ur förpackningen och skrattade högt åt varandra. Vi vara alla vegetarianer utom Fia, som tyckte det verkade onödigt. Jag var den enda oskulden och var väldigt mycket ointresserad men intresserad. Jag ville vara kär, men vågade inte. Jag somnade tätt intill andra personer natt efter natt. Jag tror att min politiska tillhörighet var någonstans på lagomt vänster, jag trodde på den goda mänskligheten. Vi läste utdrag av det kommunistiska manifestet och ibland fick vi munhuggas med vänner som var stalinister. Jag fann Emma Goldman och läste säkert hennes biografi 10 ggr. Jag var fascinerad över hennes liv, över hennes dedikation och mitt i denna villervalla var sommaren över, och jag hade fortfarande inte lyckats göra mig av med min oskuld men jag hade hunnit röka gräs mer än en gång och plockat svamp med en 10år äldre blandmissbrukare. 

No comments:

Post a Comment